מלחמת המפרץ – מלחמת הנפלאות

הכור האטומי בבגדד מחוסל בנסי נסים!

נפלאות מלחמת המפרץ החלו כמעט עשר שנים לפני שהיא החלה בפועל. היה זה בערב חג השבועות תשמ"א כאשר בניסים גלויים השמידו טייסי חיל האוויר הישראלי את הכור האטומי בבגדד. כור זה כוון נגד ישראל וסדם חוסיין הצהיר על כך בגלוי. את הניסים דלקמן סיפר סגן אלוף זאב רז מפקד המבצע שהוביל את רביעיית המטוסים הראשונה ולימים קיבל את צל"ש הרמטכ"ל.

  נס: להגיע עד בגדד ללא תדלוק באוויר

למטוסי התקיפה 16F לא היה תדלוק באוויר ועל פי טבע לא ניתן היה לחזור מבגדד ללא תדלוק אווירי. שבועות רבים לקח לשכנע את האמריקאים יוצרי המטוס שעשו את המבצע ללא תדלוק באוויר.

  נס: עיניים להם ולא יראו

האמריקאים הביאו לישראל את המטוסים לצורכי הגנה בלבד וכדי לעקוב מקרוב שלא משתמשים במטוסים לפעילות התקפית הוצבו משקיפים בבסיסי חיל האוויר. משקל הפצצות שנשאו עימם המטוסים הגיע כמעט ל- 16 טון ומשום מה לא הבחינו הפקחים האמריקאים במטוסים שהמריאו עם ציוד התקפי כה כבד… כמובן שננזפו קשות ע"י שולחיהם.

  נס: ההודעה שלא הועברה

אין טוב  מרוח דרומית לטיסה ודווקא ביום ההוא הייתה רוח צפונית. רוח זו אילצה את הטייסים לטוס כמעט בגובה פני המים ולעבור דרך עקבה הסמוכה לבסיס עציון שליד אילת שממנו יצאו. אותה שעה שהה חוסיין מלך ירדן ביאכטה שלו בעקבה, המלך חוסיין, טייס קרבי בעצמו, הבחין במטוסים עמוסים בטונות של פצצות,  והמודיעין הישראלי שמע בבירור את הוראותיו למודיעין הירדני, הסעודי והעיראקי לדווח על כך לצורר העיראקי במהירות. עד כדי כך שהועלתה סברה להודיע לטייסים לחזור מיד הביתה ולא לבצע את התקיפה. בפועל לא הועברה ההודעה לצורר!

  נס: שמי עיראק בשליטה מלאה של מטוסי צה"ל

כשטסים בגובה כה נמוך אין אפשרות שמסכי המכ"ם לא יגלו את המטוסים לפחות רבע שעה קודם שיגיעו ליעד. בפועל אף מטוס לא בא ליירט אותם. הם ממש לא האמינו למראה עיניהם: אף מטוס עיראקי לא היה באוויר!

  נס: שמש בגבעון דום!

ביציאתם למבצע עמדה השמש לשקוע. במשך שעה וחצי המשיכה השמש להאיר להם מכיוון מערב (כיוון ארץ ישראל). אצל כל אחד מהטייסים, מבלי שנדברו ביניהם, עבר במחשבה הפסוק: "שמש בגבעון דום". הם ראו נס זה בצורה מוחשית!!

  נס: כולם חזרו שלמים ובריאים

איש לא האמין שכולם יזכו לחזור בשלום. שיערו שלפחות שניים לא יחזרו. סרן אילן רמון, שלימים היה לאסטרונאוט הישראלי הראשון ושילם על כך בחייו, היה במטוס השמיני והיה בטוח שאותו יתפסו.  רפאל איתן ("רפול") הרמטכ"ל דאז הדריך את הטייסים שאם יפלו בשבי יספרו את כל מה שהם יודעים ובלבד שיחזרו שלמים ובריאים.

  נס: מטוסים עם נשמה

לא הייתה ולו תקלה טכנית הקלה ביותר בכל השלוש שעות שטסו הלוך וחזור. התקלות הרגילות הופיעו בטיסה מעל שמי הארץ מבסיס עציון לבסיס האם בחיפה כאילו ידעו המטוסים שעכשיו כבר מותר להם להתפנק… ועל כך התבטא אחד הטייסים: "למטוסים האלו יש נשמה"

כיצד הצליחה עיראק הקטנה לנצח את אירן הגדולה

בשנת 1981הורה סדם לצבאו לתקוף את אירן ואפילו היו לו הצלחות בתחילה.  בהמשך הקרבות גייסה אירן מאות אלפי לוחמים, צבא עיראק נהדף וחלק מעיראק נכבש. כדי להינצל מתבוסה החלה עיראק בגיוס המוני, ובסיוע ותמיכה של ארה"ב ומדינות אירופה שחששו מהתפשטות האסלאם הקנאי של אירן הגיע צבא עיראק לממדי ענק. הצבא העיראקי נהיה הרביעי בגודלו בעולם (אחרי סין רוסיה וארה"ב) והוא כלל קרוב לשני מיליון חיילים, שהיו מצוידים בנשק אדיר, ואומנו ע"י מעצמות אירופה שבשל הפחד שלהם מאירן של חומייני הפכוהו לא רק לצבא אדיר בכמות אלא גם באיכות.

בסיוע חברות אירופאיות החלה עיראק לפתח נשק כימי, בתחילה השתמשו העיראקים בגז הכוויות חרדל ובהמשך עברו לשימוש בגזי עצבים שדי בכמות מזערית ממנו כדי לגרום למוות מהיר. הגזים ששוגרו באמצעות פגזי תותחים, רקטות גרד ובהטלת פצצות מהאוויר היו הנשק שבלם את התקפות האיראנים (כ-110,000 חיילים איראניים נפצעו או נהרגו מנשק זה) וכפה על אירן הגדולה להיכנע! העיירות הכורדיות שבצפון עיראק שתמכו באיראן הותקפו מנשק זה ולפחות שבעת אלפים אזרחים נהרגו ועשרות אלפים נפצעו.

איומיו של הצורר

שיכור מהניצחון, מגובה בצבאו האדיר, ומונע בחלומו הישן להפוך למנהיג העולם הערבי, החל לחפש לו אויב חדש ומי יותר מתאים מהאויב הציוני שיש לו אתו חשבון ישן מהשמדת הכור הגרעיני בבגדד ב1981. בישראל החלו להתפרסם תמונות זוועה ממה שחולל הנשק הכימי עמו גבר על האיראנים והלחץ והמתח בישראל גבר והלך.

 בסדרת נאומים חריפים בשנים תשמ"ט – תש"נ איים הרודן העיראקי המפלצתי, כי ישרוף חצי ישראל חלילה. הוא הזהיר שאם ישראל תתקוף את הטילים שלו תהיה מלחמה שתביא להשמדתה חלילה.

בנאום נוסף הודיע על כוונתו לשחרר בקרוב את ירושלים ואת כל "פלסטין". ובהמשך לזה החלו מטוסים עיראקיים לטוס לאורך גבול ישראל וירדן  ולצלם את עומק שטח ישראל. אחר כך זיהו לווייני הריגול האמריקאים חמישה בסיסים ובהם טילי סקאד מופנים לכיוון ישראל. אם הוא אכן היה מממש את האיומים שלו הרי היה לנו הרבה ממה לחשוש.

מתקיף וכובש את כווית

ואז לפתע  בפסגה הערבית בבגדד החל הרודן לתקוף ולהאשים את …כוויית שלדבריו פגעה בעיראק כלכלית. הוא תבע מחיקת חובות ואיים שהיות וכוויית הייתה בעבר שייכת למחוז בצרה הוא רואה אותה כשייכת לעיראק.   היה זה בחודש מאי. אחרי כמה ימים שוב נאם ותקף בחריפות את כוויית ואת …ארה"ב. הוא האשים את שתיהן בהגדלת תפוקת הנפט וכתוצאה מכך בירידת מחירו וגרימת הפסדי עתק לעיראק. היה זה מוזר למדיי שהוא תוקף בדבריו את כוויית לאחר שמזה שנתיים הפנה את "זעמו" כנגד ישראל.

מיד לאחר הנאום המפתיע אתרו לווייני הריגול של ארה"ב תזוזה של עשרות אלפי חיילים ומאות טנקים של יחידות העילית של עיראק לכיוון כוויית. צבא כוויית הועמד בכוננות על ומאמצים דיפלומטיים נמרצים החלו מאחורי הקלעים. מנהיגי מדינות ערב ודיפלומטים אמריקאים החלו לפקוד את ארמונו של הצורר ולחצים רבים הופעלו מכיוונים שונים. נראה היה שהמאמץ המדיני נושא פירות והרודן הבטיח כי אין פניו למלחמה. נוצר רושם שהמשבר נפתר אלא שאז איתרה ארה"ב פריסת טייסות קרב עיראקיות בשדות תעופה סמוכים לכוויית. ומיד אח"כ תזוזה של עשרות אלפי חיילים ומאות טנקים לכיוון כוויית. מה הן כוונותיו האמתיות של אותו רשע – גם ארגוני המודיעין הגדולים והחזקים בעולם לא הצליחו להעריך.

חולפים עוד כמה ימים ו…שוב תקף העריץ בנאומו בחריפות את כוויית וארה"ב. כעבור שבוע פלשה עיראק לכוויית. המתקפה החלה לפנות בוקר. כוויית הותקפה מהאוויר הים והיבשה על ידי יחידות העילית של "משמר הרפובליקה" כוחות קומנדו ימי מובלים בסירות חמקו ממשמר החופים והצי של כוויית, פשטו על חופי כוויית ומשם מיהרו לעיר הבירה. בו זמנית הנחיתו מסוקים מאות חיילי קומנדו בעשרות נקודות אסטרטגיות ברחבי כוויית. עד הערב הייתה כל כוויית בידיו של הרשע. מומחים עולמיים התבטאו כי ביצועה של הפלישה כפי שבוצעה מעיד על רמתו הגבוהה של הצבא העיראקי וזה חיזק את החשש שמלחמה עם עיראק תוביל בהכרח לריבוי אבדות.

אומות העולם בלחץ

מדינות רבות ובראשן ארה"ב גינו בחריפות את פעולת הכיבוש ודרשו את נסיגתה המידית של עיראק. שתי נושאות מטוסים אמריקניות החלו בתנועה לאזור ויחידות רבות נוספות הועמדו בכוננות. עיראק מצידה הכריזה על סיפוח כוויית והפנתה חלק מצבאה לגבול סעודיה, שם נערך באופן התקפי והתעורר חשש כבד שבכוונתו להמשיך גם לסעודיה. תוך מספר ימים הוצב בגבול הסעודי כוח של 200,000 חיילים ו – 2000 טנקים. סדם הודיע כי זהו רק השלב הראשון בדרך למלחמה בישראל וכי את משאבי הענק של כווית ינצל לשם חיזוק צבאו ויכולתו על מנת להגשים מטרה זו יחד עם כל מדינות ערב.

בהוראתו הבהולה של הפרזידנט בוש, טס צ'ייני שר ההגנה האמריקאי לסעודיה והציג לפני שליטיה תצלומי לוויין של הכוחות. הסעודים בקשו את עזרת האמריקאים שהחלו להזרים מאות אלפי חיילים ומיליוני טונות של ציוד צבאי לסעודיה. ארה"ב החלה במאמץ קדחתני לגיבוש קואליציה בינלאומית רחבה כנגד סדם וצבאו.   השאלה שהציקה לרבים הייתה האם רוסיה וסין יגנו על עיראק שהייתה לקוחת הנשק המרכזית שלהן ובכך ייעצר תהליך ההתקרבות בין ארה"ב לבריה"מ ואולי אף יגיעו לעימות חמור שעלול לגרור את העולם למלחמה עולמית חלילה או שגורבצ'וב יצטרף ויתברר סופית שאכן רוסיה של היום שינתה פניה לחלוטין?

נס: הקואליציה מתארגנת ללא הפרעה

כל המעצמות בראשות ארה"ב  ובהשתתפות צבאות רבים נוספים יצאו למלחמה במרחק רב מארצותיהם כדי להסיר את האיום המוחשי שריחף על היהודים בארץ ישראל. כל זאת למרות שהיה מדובר על מטורף שבידו נמצא נשק מסוכן והיה בהחלט מקום לדאגה באשר לסיכויי ההצלחה של הקואליציה אם אכן תפרוץ מלחמה ולמרות כל החששות יצאו והצליחו!

ואכן למרות שצדם התנה את סיום המשבר בנסיגת ישראל מהשטחים שכבשה הרי פנייתו ברגע האחרון לכיוון כוויית ופלישת צבאו לשם ב-י"א מנחם אב תש"נ (02/08/90) העמידה נגדו קואליציית ענק של כחמישים מדינות כולל מדינות ערביות, מוסלמיות ומדינות מהגוש הקומוניסטי, ביניהן בריה"מ וסין. בהסכמת סעודיה ומועצת הביטחון של האו"ם הכריזה ארה"ב על מבצע "מגן המדבר" שמטרתו הצבת כוח כדי להרתיע את עיראק מכיבוש סעודיה. מטוסים וספינות החלו להוביל מאות אלפי חיילים וציוד צבאי כבד לכיוון המפרץ. כוחות צבא מ – 38 מדינות החלו להישלח ולהתארגן לחניה ממושכת באזור סעודיה מול הצבא העיראקי. לו היה תוקף צבא עיראק וכובש את נמלי הים והאוויר היה יכול לסכל את כל תהליך צבירת הכוחות. ולמרבה הנס במשך חצי שנה נאספו צבאות הקואליציה ללא הפרעה וזאת בניגוד לכל הגיון צבאי!

נס: הנשק הכימי והביולוגי לא הופעל

עם פרוץ מלחמת המפרץ הראשונה  היו בידי עיראק כמויות עצומות של נשק כימי וביולוגי והמדענים העיראקים עמדו על סף השגת נשק גרעיני. יתרה מזו: ניסו להרכיב פצצה והמלחמה שפרצה שיבשה את התכנית!!

חלק קטן מהנשק הושמד במהלך המלחמה, ואילו רובו הגדול אותר והושמד ע"י פקחי האו"ם שפעלו שם במשך שמונה שנים. בארכיון האו"ם מתועדות תמונות ועדויות על אלפי הטילים והפגזים הכימיים והביולוגיים שפורקו.

וזה מהדברים הבלתי מובנים של מלחמת המפרץ הראשונה: הרשע שהיה ברשותו כמות עצומה של נשק קטלני ואף השתמש בו נגד איראן ואפילו נגד העיירות הכורדיות שבצפון עיראק – נמנע מלהפנות אותו נגד ישראל. ארה"ב אף גילתה ופרסמה מסמכים המוכיחים כי היה ניסיון בפועל להשתמש בנשק ביולוגי ולא הצליח!

מהו נשק ביולוגי? נשק זה מבוסס על חיידקים, וירוסים ורעלנים  והינו חמור ומסוכן באין ערוך מנשק כימי. כמות  זעירה של חיידקי אנטרקס או של רעלן ה"בוטולינום" שפותחו כנשק ביולוגי ע"י העיראקים די בהם כדי להרוג מאות אלפים. בניגוד לנשק הכימי המתנדף ברוחות לאחר זמן מסוים, יכולים החיידקים להישאר על הקרקע שנים רבות, ואף להתרבות ולהתפשט. ערכת המגן אינה מועילה כנגד נשק כזה. יתרה מזו רוב סוגי הנשק הכימי חודרים גם נגד העור ואפילו דרך בגדים בעוד הערכה שחולקה בארץ כיסתה רק את פני האזרחים! במלחמת סין יפן השתמשו היפנים בנשק ביולוגי ומספר ההרוגים הסינים נאמד בכשלוש מאות אלף.  לעיראק היו כמה עשרות טילים ממולאים בנשק ביולוגי מוכנים לשיגור וכן למעלה ממאה פצצות ממולאות בשלושה סוגים שונים של חיידקים.  בנוסף, מילאו העיראקים מכלים ענקיים באלפי ליטרים של נשק ביולוגי, התקינו עליהם מערכות ריסוס שהוצמדו למטוסי קרב מתוך כוונה לרסס אותם על פני שטחים נרחבים. עוד התגלה כי ערב מלחמת המפרץ עמדו לרשות הצבא העיראקי יותר ממאה אלף פריטי נשק כימי מתוכם נפרסו  עשרות אלפי פריטים  ב- 17 אתרים שונים ברחבי עיראק מוכנים לשימוש מידי וכמאה אלף מכלים נוספים עמדו הכן למילוי ב-כמות אדירה של חומר כימי!

העיראקים בנו "תותחי על" אדירי ממדים שיכלו לשגר עשרות פגזים כימיים במשקל של טון לעבר ארץ ישראל.

עם כיבושה המלא של עיראק בשנת 2003 נתפסה הקלטה מדהימה של ישיבת ההנהגה העיראקית שנערכה חמישה ימים לפני המלחמה בהקלטה נשמע צדם שואל את בכיריו האם כל הטילים והפצצות הכימיים והביולוגיים מוטענים בנשקם הקטלני ומוכנים לשימוש אצל האחראים עליהם. הוא נענה בחיוב ואז נשמעים בכירי הממשל מסבירים לו שישנו סוג נשק ביולוגי שיכול להרעיל במשך עשרות שנים והוא נשמע דורש בבירור להשתמש בנשק הזה ולתקוף את כל ערי ארץ ישראל עם כל הנשק הכימי והביולוגי!

כשנכנסו פקחי האו"ם לאחר המלחמה לעיראק נדהמו לגלות את הכמויות האדירות של הנשק הקטלני. עשרות מפעלים מודרניים ומתוכננים היטב שנבנו ע"י מיטב החברות הגרמניות, מוקפים בגדרות, מגדלי שמירה וטילי נ"מ, אשר בשיא תפוקתם ייצרו טונות של גז רעיל מידי יום! התברר כי בסך הכולל ייצרה עיראק כמה אלפי טון גז רעיל וייבאה או ייצרה בעצמה עשרות אלפי טון של חומרים כימיים ששמשו לייצור הגז הרעיל. מובן שכל זה נוטרל והושמד.

נס: גילוי הנשק הביולוגי שהוסתר

כאשר נכנסו מומחי הנשק הביולוגי לעיראק והחלו בחיפושים אחריו, הכחישו העיראקים את קיומו והצליחו להסתירו ארבע שנים. בשנת תשנ"ה, לאחר שרוב הנשק הכימי וגם רוב התשתית הגרעינית כבר הושמדו, הצהירה עיראק שאין ברשותה נשק ביולוגי ולכן דרשה את הסרת העיצומים הכלכליים מעליה. מדינות רבות באו"ם תמכו בכך אלא שאז בדיוק באותם ימים ברח מעיראק חתנו של צדם שהיה השר הממונה על כל פיתוח הנשק הכימי גרעיני ביולוגי בעיראק. הוא נעמד מול אמצעי התקשורת ומסר דיווח מפורט ביותר על כל סוגי הנשק הלא קונבנציונלי ועל כל הסודות שעיראק המשיכה להסתיר.

במשך מספר חדשים הוא שהה בירדן ונחקר ע"י מומחי האו"ם וארגוני המודיעין וחשף את כל השיטות באמצעותן המשיכה עיראק להסתיר את הנשק שברשותה. עיראק נאלצה להודות בשקריה וחשפה, בין היתר, שערב מלחמת המפרץ פעלו עשרים אתרים ומפעלים שונים בפיתוח וייצור נשק ביולוגי! (לאמריקאים היה ידוע על שני מפעלים בלבד).

מהמידע הרב שהתגלה עולה כי עיראק ייצרה כחצי מיליון ליטר של נשק ביולוגי! את הכמויות העצומות הללו רכזו העיראקים פי 10 – 20 על מנת להגביר את הרעילות ומלאו אותם בטילים ובפצצות כנ"ל.  בנוסף לפצצות הכימיות והביולוגיות הכינה עיראק פצצות רדיולוגיות המכילות חומרים רדיואקטיביים רעילים ביותר וקטלניים. גם באלו לא נעשה כל שימוש והם נוטרלו לאחר המלחמה.

נס: לא נעשה שימוש בנשק כפי שתוכנן

ערב המלחמה נשלחו מאות פצצות כימיות לארבעה בסיסי חיל אוויר במערב עיראק בקרבה המקסימאלית לארץ ישראל והוכנו לפעולה מידית. ביום פקיעת האולטימאטום (יום לפני תחילת המלחמה) הוטענו מפציצי "סוחוי" בעשרות פצצות כימיות מתוך כוונה לשגרם לתקיפה בארץ ישראל. מטוסי קרב חדישים אלו מותאמים במיוחד לתקיפה לא קונבנציונלית. ארץ ישראל עמדה אפוא בפני סכנה גדולה ח"ו. מסיבה שאינה ידועה פורקו כל המפציצים מנשקם הכימי כבר למחרת!

בנוסף להטענת המפציצים הוכנו לשיגור  חמישים טילי סקאד כימיים שנפרסו במערב עיראק (האזור ממנו שוגרו טילי הסקאד הרגילים לארץ ישראל)! במשך כל התקופה שקדמה למלחמה מאז הפלישה לכוויית ובמשך המלחמה עצמה היו הטילים בכוננות שיגור מידית לעבר ארץ ישראל. משום מה לא נעשה בהם כל שימוש!

לאורך כל המלחמה השקיעו האמריקאים מאמצים כבירים לנתק את הקשר בין בגדד לבין יחידות הטילים במערב עיראק, על מנת שלא ניתן יהיה להעביר את פקודות השיגור לטילים.

אמצעי הלחימה האמריקאים נחשבים למתוחכמים ולמדויקים ביותר בעולם, והם השמידו במדויק אלפי מטרות בעירק ובכוויית, מטוסים חדישים הפציצו עם מיטב הפצצות והטילים המדויקים את קווי התקשורת ואת תחנות הממסר, ולוחמי קומנדו רבים הוחדרו לעומק השטח ופוצצו מתקני קשר רבים. מנקודת המבט האמריקאית הם נחלו כישלון חרוץ, שכן על אף הפגיעות הקשות בקווי הקשר – הם לא נותקו, ופקודות השיגור זרמו ללא הפרעה.

אולם מהמידע שהתפרסם בשנים האחרונות מתגלה הפלא הגדול: משגרי הטילים העיראקיים קיבלו הוראה אישית מסדאם לפני המלחמה ובה הצטוו שבכל מקרה בו תיפגע ההנהגה בבגדד או שינותק הקשר אתה, עליהם לשגר באופן מידי את כל הטילים הכימיים והביולוגיים לעבר ארץ ישראל ללא צורך בשום פקודה נוספת!

כלומר שאילו האמריקאים היו מצליחים במאמציהם ומנתקים את הקשר: ארץ ישראל הייתה מותקפת מיד בלפחות חמישים טילי סקאד כימיים ובלפחות – 25 טילים ביולוגיים!

הקשר של כל הנפלאות הללו לגאולה

במדרש "ילקוט שמעוני" מתאר את ההתרחשויות שקרו אז והובילו למלחמה: "שנה שמלך המשיח נגלה בה מלכי אומות העולם מתגרים זה בזה. מלך פרס (עיראק יושבת על שטחה של פרס הקדמונית) מתגרה במלך ערבי (כוויית ו/או סעודיה) והולך מלך ערבי לארם (לשון רוממות: מעצמות העל) ליטול עצה מהם… וכל אומות העולם מתרעשים ומתבהלים… וישראל מתרעשים ומתבהלים ואומרים להיכן נבוא ונלך? (האם לברוח לצפון או לדרום, האם לברוח בכלל מהארץ, האם ללכת למקלט או לחדר אטום ) ואומר להם הקב"ה: בני אל תתייראו כל מה שעשיתי לא עשיתי אלא בשבילכם… אל תיראו! הגיע זמן גאולתכם!" כלומר שלמלחמה זו יש קשר ישיר לגאולה.

כששאלו את הגנרל האמריקאי שוורצקוף מפקד הקואליציה מדוע לא השתמשו העיראקים בנשק הכימי והביולוגי ענה שהוא אינו יודע והוא מודה לה' שלא עשו זאת. כלומר שגם הוא הבין שהיו פה נסים ונפלאות, אלא שצריך להבהיר לו מי הוא זה שמשך בחוטי הנפלאות!

מאמרים אחרונים

מזלו של חודש אייר

מזלו של חודש אייר הוא שור. מזל זה, שהביאו מבבל. השור וקרני השור הם גם סמל למלחמה. השור מסמל את חרישת השדה, ככתוב: ״ורב־תבואות בכח

קרא עוד »

הקמת ישיבת ״תומכי תמימים״

הרבי הרש״ב, הנשיא החמישי לשלשלת אדמו״רי חב״ד, הקים את ישיבת ״תומכי תמימים״. על יסודה הוא כותב[1]: ״במשך שנים, הייתי מודאג ומלא צער ממעמדם ומצבם הרוחני,

קרא עוד »

הבסיס לתורת החסידות עמידה על האמת

אני רוצה ללמוד תורה לפני כארבעים־חמישים שנה ארע המעשה: בן למשפחה אמריקאית רחוקה מתורה ומצוות הלך לפני בר המצווה ללמוד על משמעות העלייה לתורה. התעורר

קרא עוד »

השינוי שחל בעולם מאז מלחמת המפרץ

העולם תמיד נגדנו? אם נתבונן בהיסטוריה של עם ישראל נראה שעמנו ידע גזירות ורדיפות מאז היותו לעם וזה ממשיך בלי הפסקה אצל שונאי ישראל שבכל

קרא עוד »

גויים עושים חסד

ארה"ב עושה חסד אם מתבוננים בהיסטוריה העולמית הרי תמיד, בניגוד להיגיון הפשוט, שבמלחמה יש רק מפסידים, היו מלחמות בלתי פוסקות בין העמים. אחדות מהמדינות התנהגו

קרא עוד »

דרשות לשבת

מזלו של חודש אייר

מזלו של חודש אייר הוא שור. מזל זה, שהביאו מבבל. השור וקרני השור הם גם סמל למלחמה. השור מסמל את חרישת השדה, ככתוב: ״ורב־תבואות בכח

קרא עוד »

הקמת ישיבת ״תומכי תמימים״

הרבי הרש״ב, הנשיא החמישי לשלשלת אדמו״רי חב״ד, הקים את ישיבת ״תומכי תמימים״. על יסודה הוא כותב[1]: ״במשך שנים, הייתי מודאג ומלא צער ממעמדם ומצבם הרוחני,

קרא עוד »
השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן